måndag 8 oktober 2012

Den röda tråden

Jag har förhoppningen att hitta lite fina saker och möbler här i Paris. För att undvika spontaninköp som vi kommer ångra senare så funderar jag just nu på hur vi ska ha det där hemma i huset. Vilket färgtema ska vi satsa på? Dova eller starka färger? Guld eller silver, eller en mix? Ska vi fortsätta leta efter ett vitrinskåp till matplatsen eller passar det bättre med en platsbyggd lägre möbel som löper längs hela väggen?  Vad passar oss och rummet bäst, runt eller rektangulärt bord och så vidare, och så vidare. Allt ifrågasätts just nu!
 
Något som är bra när man är osäker på vilken stil och vilka färger man vill ha är att samla på sig bilder på sådant man tycker om. Genom att sedan lägga upp allt framför sig och hitta gemensamma nämnare kan en personlig stil växa fram.
 
Jag börjar själv få bra grepp om min stil. De bilder och miljöer som jag fastnat för på sista tiden har en hel del gemensamt. Här nedan ser ni några av mina favoriter.

Färgen cerise återkommer i alla bilder (jag som förr har undvikit starka färger!), mycket vitt och grått, guld- och mässingsdetaljer (ska jag våga gå ifrån silver..?), platsbyggda hyllor, vita soffor, ljuskronor och lite äldre möbler i mörk brunt. Ja, det här känns definitivt som "jag" just nu. Nu gäller det bara att få min sambo att göra samma övning och hoppas på att kompromisserna inte blir alltför stora;)
 
 
Eget foto ur tidningen Marie Claire Maison


Bild: Sköna hem


Bild: doubleg
 

Eget foto ur tidningen Marie Claire Maison
 

4 kommentarer:

  1. Spännande! Och tack för tipset! Håller också på med vårt vardagsrum! Hur vill vi ha det egentligen?!
    Ska genast börja riva i tidningar!:)
    Kram på dig!
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej!
    själv vågar jag inte färger ,men önskar mig ibland att jag vågar..
    puss och kram från Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Men jag ska försöka ändra på det:)

      Radera