måndag 30 september 2013

Två badrum - skiss på planlösning

I våras hjälpte jag min svägerska med familj, som bor i en villa utanför Paris, med planlösning till deras två badrum. Badrummen låg bredvid varandra, ett större med badkar och det lite mindre med dusch. Båda var tillgängliga från hallen/korridoren på ovanvåningen. Deras toalett finns, som ofta i Frankrike, i ett separat rum.

De ville gärna ha ingång till badrum från föräldrasovrummet bredvid, och få plats med både dusch och badkar i ett "familjebadrum".

Den ursprungliga ritningen

Ett snedtak och ett fönster i det stora badrummet gjorde det klurigt att hitta en bra plats för duschen. I mitt förslag valde jag därför att flytta en vägg och ta av det andra badrummets yta, närmare bestämt där dörren tidigare satt. WC minskades något och en skjutdörr in till badrummet sparar plats. Badkaret är placerat vid snedtaket och ger utsikt genom fönstret när man ligger i badet.

I föräldrarnas badrum ritade jag in en ingång från sovrummet bredvid. Det blev en rymlig dusch och en rejäl möbel med handfat och förvaring. Jag föreslog en spegel ovanför handfatet från vägg till vägg och upp till tak för att förstora rummet. En hel del platsbyggd förvaring (P = placard = skåp) fick plats i de två badrummen, men även i hallen (inbyggt skåp alternativt bokhylla) och garderober till sovrummet.


Min skiss på ny planlösning

Familjen valde att slopa de inbyggda garderoberna i sovrummet men annars är deras badrum i stort sett så här nu - och slutresultatet blev riktigt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar